Veelgestelde vragen kerkapp

Gebruik

  1. Welke informatie deel ik en hoe stel ik in wat ik deel?
    Bij het poppetje rechtsboven vind je je profiel. Je ziet hier welke gegevens je deelt en van welke groepen je automatisch lid bent. Je profiel is persoonlijk, dus van jou alleen. Als je kiest voor ‘bewerken profiel’ kun je je afbeelding en naam aanpassen. Kies hier altijd je echte voornaam en een foto waarop je herkenbaar bent, zodat we van elkaar weten welke naam bij een gezicht hoort. Vertel hier iets over jezelf en noteer wat je functie in de kerk is. Een telefoonnummer is makkelijk als mensen je mogen bellen of een bericht mogen sturen. Je e-mailadres wordt automatisch gedeeld, maar dat kun je ook uitzetten. Als je je adres deelt in de app is het nog makkelijker om een kaartje te sturen.
  1. Ik wil graag iets delen/vragen in de app, hoe doe ik dat?
    Bedenk eerst voor wie het bericht is dat je wilt delen. Ga dan eerst naar die groep in de app. Bovenaan je scherm zie je naast je eigen foto de tekst “Schrijf een bericht..” Als je hierop tikt, opent er een venster waarin je je bericht kunt tikken. Rechtsonder staan 2 knoppen. Met de linkerknop kun je een pdf toevoegen, met de rechter een foto. Als je wilt dat je bericht opvalt, voeg dan een foto toe! Als je tevreden bent over je bericht, tik je rechtsboven op ‘plaatsen’. Je kunt ook opnieuw beginnen door linksonder op het ‘prullenbakje’ te tikken. In de groep GK Boven-H’veld kunnen alleen beheerders een bericht plaatsen, zodat deze tijdlijn overzichtelijk blijft.
  2. Ik wil reageren op een bericht, hoe doe ik dat?
    Ga naar het bericht waar je op wilt reageren. Onderaan dat bericht zie je in kleine letters ‘Reageer’. Tik hierop en er verschijnt een venster waar je in kunt tikken. Als je klaar bent met je tekst klik je op het verzendpijltje rechts naast het invulvak en je reactie wordt geplaatst. Op deze wijze zorg je ervoor dat berichten, die bij elkaar horen, ook bij elkaar blijven staan.
  1. Hoe kan ik meldingen beheren?
    De tijdlijn in de kerkapp is de plek waar alle berichten samenkomen. Dat kunnen er soms meerdere op één dag zijn, doordat er berichten in verschillende groepen geplaatst worden. Niet alle berichten zijn even belangrijk, maar het zou zonde zijn om alle meldingen van de kerkapp uit te zetten. Het is namelijk ook mogelijk om voor een specifieke groep de meldingen uit te zetten, zodat de andere meldingen nog wel zichtbaar zijn. Dit kan door op het bel-icoontje rechtsboven te klikken, zodat je in het notificatiecentrum komt. Klik daarna in dezelfde hoek op het tandwieltje om de instellingen van meldingen te zien. Hier kun je per groep aangegeven of je meldingen wilt ontvangen bij een nieuw bericht of andere activiteit.
  2. Hoe blijf ik op de hoogte van updates en nieuwe functionaliteiten?
    Als een update beschikbaar is in de Playstore / Appstore wordt hierbij aangegeven welke specifieke verbeteringen er met deze update worden doorgevoerd in de app. Bij grote en/of bijzondere updates zal de beheerder hierover toelichting geven.
  1. Kan iedereen mijn foto’s op mijn mobiel of tablet zien als ik de app toegang geef tot mijn fotoalbum?
    Nee! Het enige waar je toestemming voor geeft is dat als je de app geopend hebt en je een foto wilt toevoegen aan je eigen bericht, je dan zelf kunt kijken in je fotoalbum welke foto je wilt toevoegen. Andere gebruikers van de app zien dus alleen de foto die je zelf hebt toegevoegd.

 

Groepen

  1. Waarom zijn er groepen in de app
    Niet alle informatie die in de app gedeeld wordt, is voor alle gemeenteleden interessant. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de kindernevendienst. Als al deze informatie in het algemene ‘Mijn kerk’-gedeelte wordt gedeeld, wordt het wel heel onoverzichtelijk. Door informatie in groepen te delen, zie je vooral informatie die voor jou interessant is.
  2. Hoe weet ik welke groepen er zijn?
    Dat zie je rechts onderin het beginscherm bij ‘Ontdek’. Je kunt om toegang vragen als een groep  je interesseert. Krijg je geen toegang, dan is de informatie alleen voor leden van een commissie bedoeld. Vat dit vooral niet persoonlijk op!
  1. Hoe voeg ik mensen toe aan / verwijder ik mensen uit een specifieke groep?
    Als beheerder van een groep kun je, door in de betreffende groep op het icoon van de betreffende groep te ‘klikken’, middels de button ‘Leden toevoegen’ rechts in het midden leden toevoegen. Leden van een groep kunnen worden verwijderd door op de betreffende persoon in de groep te ‘klikken’ en vervolgens kiezen voor de optie ‘Verwijder …’. Zorg dat je altijd goed aan de persoon zelf uitlegt waarom je iemand verwijdert.

 

Mijn Kerk

  1. Welke berichten zie ik in Mijn Kerk?
    In dit gedeelte lees je deberichten die interessant zijn voor alle leden van de kerk en de berichten van de groepen waar je lid van bent. Iedereen ziet hier dus wat anders. Onder de naam van degene die het bericht heeft geplaatst zie je in welke groep het geplaatst is.  Wil je alleen de berichten van een specifieke groep zien? Dan kun je op de bolletjes onder ‘Mijn kerk’ klikken.


Agenda 

  1. Staan alle activiteiten in de agenda in de app?
    Het is ons streven om alle diensten en activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn, in de agenda op te nemen. Uiteraard zijn we hiervoor afhankelijk van de informatie die we aangeleverd krijgen. Heb je iets dat je graag in de agenda wilt laten opnemen? Stuur een mail naar communicatie.gkbh@gmail.com. Beheerders van groepen kunnen ook activiteiten toevoegen. Hierdoor zie je ook activiteiten (bijvoorbeeld vergaderingen of een rooster van je taak) die alleen voor jou relevant zijn.

 

Collecte

  1. Hoe zie ik waar de collecte voor bestemd is?
    In de Kerkapp kun je onderaan de startpagina onder de button ‘Geven’ de collectes vinden. Hierin staan de collectes van de laatste zondag, je kunt hier tot de eerstkomende zaterdagavond aan geven. Als je tikt op het doel van de collecte staat daar meestal een korte toelichting op de bestemming van de collecte. Door linksboven op de x te drukken ga je terug naar het beginscherm.
  2. Hoe werkt (de administratie rond) de collecte?
    Wekelijks krijgt de beheerder van de collectegelden een inzamelingsrapport waarin staat hoeveel er aan iedere collecte is gedoneerd. De beheerder van de bankrekening, waarop het onder de leden uitstaande collectetegoed geparkeerd staat, maakt iedere week het gedoneerde bedrag over naar de collectegeldenrekening binnen onze kerk. Vanaf die rekening worden alle giften overgemaakt naar de verschillende doelen. Dit is vergelijkbaar met hoe het met de traditionele collectebonnen gaat. Jaarlijks krijgen wij van leverancier Donkey Mobile een opgave van het digitale collectetegoed wat onze leden nog kunnen doneren. Dit saldo wordt vergeleken met het banksaldo van de digitale collecte.
  3. Waar staat het collectegeld als je het hebt overgemaakt aan een collecte, maar nog niet op rekening van de kerk staat?
    Het collectetegoed wat jij aankoopt, wordt door IDEAL doorgestort naar de SKG, die de gelden wekelijks in een totaal bedrag stort op de rekening van de kerk! Als een collecte afloopt, ontvangt de penningmeester een overzicht van het bedrag dat per collecte is toegekend. Het college van kerkrentmeesters zorgt voor de administratie en het overmaken van het juiste bedrag per doel.
  4. Waar staat het collectegeld als ik het via Ideal heb overgemaakt?
    Het collectetegoed wat jij aankoopt, wordt door IDEAL doorgestort naar de SKG, die de gelden wekelijks in een totaal bedrag stort op onze speciaal voor dit collectetegoed aangehouden bankrekening. Dit wordt verdeeld tussen de doelen, zoals er aan gegeven is in de digitale collecte.

 

Privacy en beveiliging 

  1. Hoe wordt de privacy geborgd van de gebruikmakende leden?
    De app wordt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ontwikkeld en bij ons in beheer en gebruik. Daarvoor is, naast contractuele bepalingen, ook een verwerkersovereenkomst afgesloten met leverancier Donkey Mobile. Naast deze juridische aspecten hanteren de beheerders van de app de meest actuele versie van de digitale én papieren versie van het ledenbestand om gegevens te controleren. Indien nodig, bij ‘verdachte’ gegevens, zal hij contact opnemen met de betreffende potentiële gebruiker.
  1. Is de beveiliging / toegang goed geregeld
    Hoe waarborg je dus unieke identiteit en gebruik van leden? – Iedere gebruiker wordt door de beheerder van de app gekeurd – mensen worden alleen toegelaten tot de app als ze goedgekeurd zijn door een beheerder. Verificatie gaat door middel van een e-mailadres. Er wordt altijd een verificatiemail naar het opgegeven emailadres gestuurd, dus iemand kan zich niet voordoen als iemand anders. Daarnaast wordt de app door de bouwers van Donkey Mobile en door hun geselecteerde partners geregeld getest op veiligheid en veiligheidsrisico’s.
  1. Hoe wordt omgegaan met leden die geen lid zijn van de Gereformeerde Kerk Boven-Hardinxveld en wel toegevoegd zouden moeten worden?
    De app is alleen bedoeld voor leden van onze gemeente. Als een uitzonderlijke situatie zich voordoet zal de kerkenraad een beslissing nemen over het toelaten van iemand die geen lid is.
  2. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat de app een veilige plek is en blijft?
    Elke groep heeft een beheerder. Deze beheerder let op wat er gebeurt. We gaan er van uit dat berichten nooit kwetsend bedoeld zijn voor anderen. Denk goed na hoe een bericht of reactie op iemand over kan komen. De berichten worden niet goedgekeurd voor plaatsen. Reacties worden ook meteen geplaatst. Als je twijfelt, zoek of bel iemand op om je reactie te geven. Doe het dan niet in de app. Beheerders kunnen technisch een bericht aanpassen of verwijderen. We hopen van harte dat dit niet nodig is. Met elkaar zorgen we ook digitaal voor een veilige kerk!

Heb je nog een andere vraag of was het antwoord niet duidelijk? Vraag gerust in de groep EHBA (eerste hulp bij appgebruik). Wil je je vraag liever privé stellen? Stuur dan een mail naar de beheerders van de kerkapp: communicatie.gkbh@gmail.com