De eerste verjaardag van de vernieuwde website
Bij een verjaardag kijk je altijd even terug. Wat heeft het afgelopen jaar gebracht. Zeker een eerste jaar! In het afgelopen jaar is het bezoek aan de website bijgehouden door de mensen van Jambo Media, die deze website ook voor ons hebben gemaakt. Deze mannen maakten voor ons een analyse van de bezoeken aan de website www.pknbovenhardinveld.nl
Op 13 november 2014 is de vernieuwde website live gegaan. In het afgelopen jaar is deze website maar liefst 15.286 keer bezocht. Dit waren 7227 gebruikers (internetadressen). Bijna de helft hiervan zijn mensen die eenmalig onze website bezoeken en iets meer dan de andere helft zijn mensen die regelmatig terugkomen op de website.
Er waren een aantal pieken te zien in 2015:
In december 2014 waren er veel bezoeken voor het bestellen van de oliebollen en de terugblik op de kerstvieringen.
Begin februari was er een kleine toename voor de actie Zip Your Lip.
In mei was er veel belangstelling voor de praiseavond Kinga Bán.
De eerste week van november werden in één week tijd 580 kaartjes voor de zandtovenaar (volledig via de website) verkocht.
Profiel bezoekers:
18-24 jaar:7,31 %
25-34 jaar:16,22 %
35-44 jaar:23,89 %
45-54 jaar:17,08 %
55-64 jaar:16,80 %
65+ jaar:18,70 %
De leeftijden van de bezoekers zijn behoorlijk gevarieerd. We zien dit ook in de leeftijdsopbouw van de gemeente.
Mannen:35,1 % en Vrouwen:64,9 %
Dit is een opvallend verschil. Het kan te hebben met de registratie van gegevens, dat die vaker door een vrouw dan een man gedaan worden. Of houden vrouwen vaker de agenda bij?!
30% van alle bezoeken komt uit Hardinxveld. En dus 70% van de bezoeken komt van buiten onze gemeentegrens. Dit betekent dat de website niet alleen voor onszelf een goede informatiebron is, maar ook anderen in een behoefte voorziet. Regelmatig zijn we voor andere kerken een inspiratiebron, die ons vragen naar draaiboeken, liturgieën etc. van gehouden diensten of evenementen. Ook konden we de vakantiebestemmingen van trouwe website-bezoekers bijhouden het afgelopen jaar.
Apparaten bezoekers:
Desktop:60,59 % / Mobiel:20,21 % / Tablet:19,20 %
Dat betekent dat de meesten van ons gewoon achter een pc of laptop zitten als ze de website van de kerk bezoeken.
De homepage is het meest bekeken. Vooral bij evenementen of een terugblik hiervan wordt de website vaker bezocht.
De foto’s en nieuwsberichten zijn dan ook het meest bezocht. De pagina van ‘Zip your Lip’ heeft van de activiteiten de meeste bezoeken: 845, en de voorstelling van de Zandtovenaar 681. Ook bijvoorbeeld de pagina met de historie van de kerk staat hoog met 571 bezoeken in een jaar (en dat zijn gemiddeld nog altijd meer dan 10 bezoeken per week!).
We hopen dat we met de website en daaraan gekoppeld de Facebookpagina aan een digitale behoefte voorzien. Buiten de gemeente, maar ook voor onszelf. Wanneer u /jij graag elke week op de hoogte wordt gehouden van een overzicht van nieuwsberichten, kunt u zich aanmelden voor een nieuwsbrief: https://www.pknbovenhardinxveld.nl/aanmelden-voor-de-nieuwsbrief/
Mocht u / jij nog iets missen op de website? We staan open voor opmerkingen en aanbevelingen.
Ook benadrukken we hierbij nog een keer dat, mocht u bezwaar hebben tegen het publiceren van foto’s van uzelf of één van uw gezinsleden op de website of sociale media, u dit door kunt geven aan ons en dan gaan we hier in de toekomst rekening mee houden.
Wilt u voor het aanmelden van een activiteit of dienst het e-mailadres van communicatie gebruiken? Hiermee bereikt u meerdere personen en is er (ook tijdens vakantie of afwezigheid) de garantie dat een bericht gelezen wordt!
In 2016 willen we de betaling van collectebonnen gemakkelijker maken op de website en gaan we ons best doen om met de website de communicatie in onze gemeente en naar buiten nog verder naar wensen van de commissies, onze gemeenteleden en ook onze gasten te laten voldoen. Ook gaan we proberen om de foto’s op de website weer te vernieuwen, zodat alles er aansprekend uit blijft zien.
Kevin Snijders
Iemke de Boon